• تاریخ : ۲۵ام بهمن ۱۳۹۶
  • موضوع : فارسی

اکوسیستم استارت آپ ها همیشه شاهد شکست‌های فراوانی بوده هست و درون واقع تعداد نسبتا کمی از استارت‌آپ‌ها می‌توانند درون این عرصه موفق شوند، تا جایی که گفته می‌شود معمولا بیش از ۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورند و درون واقع نقش اصلی را همان چند درصد استارت‌آپ موفق باقی‌مانده بازی می‌کنند. با این اوصاف شاید سرمایه گذاری درون استارت‌آپ‌ها غیر منطقی به نظر برسد، اما درون واقع توجیه اقتصادی خوبی برای سرمایه‌گذاری درون این اکوسیستم وجود دارد.

به گفته فارسی لرنینگ به نقل از دنیای اقتصاد؛ سرمایه‌گذاران خطرپذیر اغلب روی سبد گسترده‌ای از این کسب و کارهای نوپا سرمایه‌گذاری می‌کنند و ولي تنها روی موفقیت تعداد کمی از آنها حساب می‌کنند. درون واقع موفقیت همین تعداد از استارت‌آپ‌ها هم می‌تواند جبران سرمایه‌گذاری‌های شکست‌خورده دیگر آنها را هم بکند.

ولي شکست درون فضای استارت‌آپی لزوما هم به معنای از دست رفتن پول و سرمایه نیست، بلکه تجربه به‌دست آمده از این طریق درون نهایت از کارآفرینانی که اين شکست را تجربه کرده‌اند، افراد توانمندتری می‌سازد. جالب اینکه اتفاقا سرمایه‌گذارهای خطرپذیر همواره به کارآفرینانی که تجربه شکست استارت‌آپی داشته باشند بیشتر علاقه نشان می‌دهند، چراکه می‌دانند آنها حداقل مسیر قبلی را که منجر به شکست شد دنبال نمی‌کنند. این روند درون سال‌های اخیر و با رونق اکوسیستم استارت‌آپی ادامه داشته هست.

سال گذشته میلادی هم استارت‌آپ‌های مختلفی پا به این عرصه گذاشتند که درون میان آنها تنها بعضی توانستند موفق شوند و بمانند.درون مقابل بعضی دیگر حتی با وجود سرمایه‌گذاری‌های قابل دقت هم شکست خوردند. با این اوصاف وب‌سایت معروف تک‌کرانچ به معرفی و بررسی ۱۰ شرکت نوپایی پرداخته هست که بیشترین حجم سرمایه‌گذاری درون سال ۲۰۱۷ را دریافت کرده اما شکست خورده‌اند. این ۱۰ استارت‌آپ روی هم رفته ۷/ ۱ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران خطرپذیر و بانک‌ها دریافت کرده‌اند.

Beepi:

این استارت آپ توانست درون پنج مرحله از ۳۵ سرمایه‌گذار درون مجموع ۹۵/ ۱۴۸میلیون دلار سرمایه جذب کند، اما درون نهایت درون ماه فوریه سال ۲۰۱۷ شکست خورد. این استارت‌آپ درون واقع یک بازار مجازی برای خرید و فروش خودروهای دست‌دوم بود. درون این بازار مجازی خودروها مورد بررسی قرار گرفته، کارشناسی و قیمت‌گذاری می‌شدند و درون نهایت به مالک جدید تحویل داده می‌شدند.

به این ترتیب فرآیند دلالی درون این فضا از بین می‌رفت و خودروها با قیمت واقعی خرید و فروش می‌شدند. با این حال این استارت‌آپ نتوانست موفق شود. بسیاری معتقدند که شیوه مدیریتی اين مناسب نبود و سرمایه‌گذاری انجام شده درون اين به خوبی تقسیم‌بندی نشده بود.

HomeHero:

این استارت‌آپ هم درون ماه فوریه سال گذشته میلادی شکست خورد. HomeHero درون مجموع از ۷ سرمایه‌گذار درون سه مرحله سرمایه‌ای برابر ۰۲/ ۲۳ میلیون دلار دریافت کرد. کارشناسان معتقدند که تصمیم «کیل هیل» مدیر عامل این شرکت برای پرداخت حقوق پایین به کارمندانش درون نهایت به شکست این استارت‌آپ منجر شد.

استارت آپ های شکست خورده

این استارت‌آپ حدود ۲۳ میلیون دلار سرمایه دریافت کرد تا فعالان امور خانه‌داری و بهداشت و مراقبت درون خانه را به خانواده‌ها و افرادی که به آنها نیاز دارند، مرتبط کند.درون همین راستا این شرکت با بیمارستان‌ها هم همکاری کرد و سرویسی را ارائه کرد که به افراد برای پیگیری و دنبال کردن شرایط سلامتی اعضای خانواده‌شان تحت مراقبت کارمندان HomeHero، کمک می‌کرد.

هدف نهایی همکاری مستقیم با ارائه‌دهندگان خدمات بیمه‌ای بود که می‌توانستند هزینه‌های خدماتی مانند HomeHero را پوشش بدهند تا درون نهایت احتمال نیاز به بستری شدن افراد درون بیمارستان‌ها و هزینه بیشتر را کاهش بدهند.

همچنین بخوانید: استارت آپ های موفق زنان

Auctionata:

این استارت‌آپ درون واقع یک حراجی آنلاین متخصص درون زمینه کالاهای لوکس، هنری، آنتیک و مجموعه‌های هنری بود که درون نهایت با دریافت مجموع ۶۵/ ۹۵ میلیون دلار سرمایه از ۱۵ سرمایه‌گذار درون ۶ مرحله، درون ماه فوریه سال میلادی گذشته ورشکسته شد و شکست خورد. این شرکت از سال ۲۰۱۲ حراجی‌های آنلاین و خاصش را به‌صورت زنده پخش کرد و توانست دقت علاقه‌مندان را به خودش جلب کند.

با این حال اما به خاطر مد مالی اشتباه نتوانست از این سرمایه قابل دقت به خوبی بهره ببرد. این درون حالی هست که انتظارات مدیران این شرکت از میزان استقبال مخاطبان این حراجی چندان برآورده نشد و درون نهایت این استارت‌آپ که درون سال ۲۰۱۱ آغاز به کار کرده بود، درون سال گذشته اعلام ورشکستگی کرد.

Quixey:

استارت‌آپی که درون ابتدا کارش را به‌عنوان یک ارائه‌دهنده جست‌وجوی موبایلی شروع کرد و سپس به طراحی و توسعه دستیارهای دیجیتالی برای اپلیکیشن‌ها پرداخت، درون ماه می ‌سال گذشته ورشکسته شد. Quixey درون مجموع چهار مرحله توانست ۹/ ۱۶۴ میلیون دلار سرمایه جذب کند و ارزشی برابر ۶۰۰ میلیون دلار داشت.

با این حال اما این استارت‌آپ درون حالی مشغول توسعه دستیارهای دیجیتالی خودش بود که شرکت‌های بزرگی مانند اپل و گوگل رقبای بزرگش بودند و حتی شرکت Viv که بعدا سامسونگ اين را خرید.

زمانی این شرکت توانایی خودش را برای یافتن محتوای درون اپلیکیشن‌ها اعلام کرد و سپس تکنولوژی را توسعه داد که می‌توانست کاربر را از نتایج جست‌وجو مستقیما به کارهای شخصی مانند نمایش دوستان درون فواصل جغرافیایی نزدیک یا پخش موسیقی دلخواه‌شان ببرد.

Yik Yak:

استارت آپ های شکست خورده

این استارت‌آپ هم که درون ماه می ‌سال گذشته شکست خورد، درون مجموع ۵/ ۷۳ میلیون دلار از ۹ سرمایه‌گذار درون سه مرحله دریافت کرد. این شبکه اجتماعی که زمانی محبوبیت زیادی داشت، به دنبال حملات سایبری و انتشار محتوای نامناسب که برای کاربرانش ناخوشایند بود، شکست خورد. میزان دريافت اپلیکیشن این شبکه اجتماعی تا پایان سال ۲۰۱۶ کاهش ۷۶ درصدی داشت و به این ترتیب این شرکت شروع به اخراج گروه زیادی از کارمندانش کرد.

Sprig:

این استارت‌آپ که درون زمینه تهیه و ارسال غذاهای خانگی فعالیت می‌کرد، درون مجموع ۷/ ۵۶ میلیون دلار از ۲۶ سرمایه‌گذار و درون چهار مرحله دریافت کرده بود. Sprig که کارش را درون سال ۲۰۱۳ آغاز کرده بود، وعده‌های غذایی سلامت را تهیه و ارائه می‌کرد و به همین دلیل طرفداران زیادی پیدا کرده بود. این شرکت درون ماه‌های آخر فعالیتش به الگوی دسترس از کارمندان تمام وقت روی آورد، درون حالی که اغلب رقبایش از کارمندان قراردادی و نیمه وقت دسترس می‌کردند. این روند سبب صرف هزینه‌های زیادی شد و درون نهایت این شرکت درون ماه می‌ سال ۲۰۱۷ اعلام ورشکستگی کرد.

Jawbone:

استارت‌آپ معروفی که به خاطر طراحی و عرضه ابزارهای پوشیدنی هوشمند با کیفیت درون میان کاربران سراسر دنیا شناخته می‌شد، درون ماه جولای سال گذشته ورشکست شد و شکست خورد. این شرکت درون مجموع ۸/ ۵۹۰ میلیون دلار از ۱۹ سرمایه‌گذار و درون ۱۴مرحله دریافت کرد. این شرکت که از اواخر دهه ۱۹۹۰ کارش را با طراحی و ساخت اسپیکرهای Jambox آغاز کرد، با شروع رکود نسبی صنعت ابزارهای پوشیدنی هوشمند شکست خورد.

Hello:

این استارت‌آپ که سازنده ابزار پیگیری وضعیت خواب Sense بود که قابل تعبیه درون کنار تختخواب هست، بعد از آنکه مدتی به دنبال یک خریدار مناسب بود بالاخره درون ماه ژوئن سال میلادی گذشته شکست خورد. این شرکت درون مجموع ۵۱/ ۴۰ میلیون دلار درون چهار مرحله از ۷ سرمایه‌گذار دریافت کرد. ارزش بازار این استارت‌آپ درون سال ۲۰۱۵ بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شد. این شرکت جدیدترین محصولش را که مجهز به تکنولوژی تشخیص صدا بود درون سال گذشته میلادی معرفی و با قیمت ۱۴۹ دلار به بازار عرضه کرد.

Pearl:

این استارت‌آپ که توسط گروهی از مهندسان سابق شرکت اپل درون سال ۲۰۱۶ تاسیس شد، درون زمینه طراحی و تولید دوربین‌های پشتی قابل نصب روی دستگاه‌های موبایل و تبلت فعالیت می‌کرد که از نظر بعضی کارشناسان درون نوع خودشان بهترین بودند. این شرکت که تنها درون یک مرحله از سوی چهار سرمایه‌گذار ۵۰میلیون دلار سرمایه دریافت کرد، درون ماه ژوئن سال میلادی گذشته اعلام ورشکستگی کرد.

Juicero:

این استارت‌آپ تنها ۱۶ ماه بنابراين از تاسیس درون ماه سپتامبر سال گذشته شکست خورد. با الهام از فنجان‌های قهوه Keurig، گروهی از سرمایه‌گذاران به دنبال لوازم خانگی بودند که بتوانند عملکرد مشابهی را برای آب‌میوه‌های طبیعی ایجاد کنند.

درون واقع هدف Juicero این بود که تهیه آب‌میوه طبیعی درون خانه را راحت کند. اما هزینه خرید دستگاه مورد نیاز اين بالا بود و مردم مجبور بودند هزینه اضافی برای پاکت‌های قابل پر شدن دوباره را بپردازند. این شرکت درون مجموع ۵/ ۱۱۸ میلیون دلار درون چهار مرحله از ۱۷ سرمایه‌گذار دریافت کرد.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما